środa, 6 marca 2013

Moje królestwa i ich granice

Poniższa lista jest zaczerpnięta z warsztatów dotyczących granic, prowadzonych przez psychologa. Moim zdaniem warto się jej przyjrzeć. Co jest moim królestwem? Co jest moją ziemią, którą mam brać w posiadanie, kierując się Bożym prawem? 
Dla mnie osobiście ważne jest to, że mogę wpuszczać innych na moje terytorium, pozwalając na przykład, żeby przerywali czynność, którą właśnie wykonuję. Ale to jest moje królestwo i - ostatecznie - moja decyzja.

Moje królestwo/terytorium
Ø ciało
Ø czas
Ø pieniądze
Ø wartości
Ø plany
Ø tajemnice
Ø uczucia
Ø marzenia
Ø potrzeby
Ø pragnienia
Ø prawa
Ø myśli, opinie
Ø sposób dysponowania rzeczami
Ø umiejętności
Ø talenty
Ø mieszkanie
Ø hobby

Przekraczanie i atak na nasze granice
Ø Zapachy (zbyt duża ilość perfum)
Ø Hałas
Ø Przerywanie czynności
Ø Czytanie czyjegoś dziennika, listu, SMS-a, e-maila, zaglądanie do biurka lub portfela, kieszeni
Ø Brak pytania, czy ktoś ma czas mnie wysluchać
Ø Załatwianie czegoś za kogoś
Ø Pożyczanie bez pozwolenia
Ø Opuszczanie i zaniedbywanie
Ø Naleganie
Ø Porównywanie
Ø Palenie w obecnosci niepalących
Ø Wysokie wymagania wobec innych ludzi
Ø Kłamstwa, plotki, radzenie bez proszenia o to
Ø Snucie domyslów na temat czyjegoś życia lub stylu życia
Ø Wzbudzanie czyjegoś poczucia winy
Ø Ignorowanie lub tłumienie uczuć innych ludzi (np. dzieci)
Ø Przemoc fizyczna, emocjonalna, seksualna
Ø Podglądanie
Ø Zawstydzanie
Ø Niszczenie cudzego mienia
Ø Krytykowanie, ocenianie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz